- јун 2014. године
Студенти програма за српски језик и књижевност Филозофског факултета у Никшићу имали су прилику да се упознају са књигом „Таи” која је прошле године добила награду „Милош Црњански”, а потом и Нин-ову награду за 2013. годину, чији је аутор Горан Гоцић, слободни новинар, преводилац, филмски критичар.
„Таи” је Гоцићев роман првјенац који је за веома кратко вријеме доживио више издања и понио епитет књижевног догађаја сезоне.
Радња се дешава у егзотичном Тајланду. Средњовјечни јунак себе сматра интелектуалцем, након развода одлази како би нашао себе. Одлази далеко како би пронашао супротност свему ономе што је до тада живио и што је био. Мијењајући мјесто, културу, главни јунак покушава да доживи неки интимни преокрет, унутрашњу трансформацију. У Бангкоку јунак романа проналази потпуно другачију жену од оне са којом се развео, налази проститутку у коју се заљубљује… У роману, који карактерише жанровска неуједначеност, истакао је проф. Горан Радоњић, важан и културолошки аспект.
– Имамо западњака, источну жену – проститутку. Онда опет са једне стране активност мушкарца или културе из које долазе, пасивност женску, имамо патријархат из ког он долази, и матријархат у који је дошао. Стално се функционише на неком контрасту на разним нивоима. Затвореност Европе на једној и отвореност Тајланда са друге гдје вас кад улазите не питају колико новца имате, већ кад вас погледају сматрају да имате довољно, а шта је то довљно то је друга ствар. Дакле, на једној страни је тај прогрес као један од идеолошких појмова а на другој прихватање живота. То што јунак романа проблематизује културу који види истовремено га доводи да проблематизује и они из које долази, казао је Радоњић.
Гоцић попут Александра Тишме, истакао је Бојан Рајевић, није тражио узоре у домаћој него у западној и другим књижевностима. Стога је могуће, казао је он, успоставити срдности између та два писца.
– Тишма је просто први који је есејизовао прозне наративе у нашој књижевности, а узоре није тражио у домаћој књижевности. Веома је могуће по том односу успоставити аналогију са Тишмом, значи та склоност ка есеју, ка самоогољавању, ка самопотврђивању на крају. Јер, једна од основних функција есеја у овом роману јесте да се јунак њиме потврђује, он потврђује властиту индивуидуалност, властиту етичност, појаснио је Рајевић.
„Таи” је роман, сматра он, будистички стишаног наслова који, са сликом на насловници, одмах успоставља атмосферу и позива на медитативност. Тешко је у историји српске књижевности, рекао је Рајевић, наћи краћи наслов, а да исијава већим бројем могућих значења јер „таи” је истовремено и жена, земља и народ, али и језик и култура, док је писцу било најзначајније значење слободе. И сам аутор за свој роман казао је да је жанровска вишеспратница, али Рајевић сматра да она има могућност доградње у зависности од тога колико је читалац у стању да својим тумачењем инвестира у ту књигу.
Промоцију у Никшићу организовали су Студијски одсјек за српски језик и књижевност, Матица српска- Друштво чланова у Црној Гори и Амбасада Србије у Подгорици.
Жанр је поштапалица за конзумацију
За разлику од критике, истакао је аутор, оно што му се у литератури допада су писци код којих је немогуће рационализовати цијели садржај. То су писци, појаснио је Гоцић, који нијесу жанровски „углављени”, које је немогуће ставити у жанровске нити чак идеолошке фиоке.
– Жанр је заправо једна поштапалица за конзумацију. Ако нам се једе нешто јаче онда ћете узети кинеску храну, ако желите нешто здраво онда ћете јести суши. Исто је и код жанрова, ако хоћете да се плашите узмете хорор роман, а ако хоћете да вас идеолошки препарирају онда узмете вестерн. Моје бјекство од жанра је свјесно, хтио сам по сваку цијену да избјегнем жанровску фиоку и отуда долази вишеспратница. Помало је од свега али не до краја, опире се том читању, појаснио је аутор структуру романа првјенца.